Redesign? Rebranding? Lifting? Brzmi jak powiew czegoś nowego. Brzmi świeżo, nowocześnie i „zagranico”. Dlaczego warto przeprowadzić takie zmiany w firmie? Czy może nie warto (nie oszukujmy się – warto ;))?
First of all – jaka jest różnica między tymi pojęciami?
Redesign logo to z punktu widzenia studia graficznego najbardziej klasyczny rodzaj pracy projektowej. W oparciu o rozmowy z klientem, dobrze przygotowany brief, analizę rynku, konkurencji, aktualnej sytuacji firmy, przeciętne studio graficzne jest w stanie samo przeprowadzić taki proces. Chodzi głównie o zaprojektowanie zupełnie nowego, świeżego znaku, czy też całej identyfikacji wizualnej (co powinno iść ze sobą w parze – jako szersze spojrzenie na całą estetykę marki), w oderwaniu od poprzedniego wizerunku. Powodem takich zmian może być m.in. fakt, że któryś z elementów języka wizualnego marki nie działa tak, jak powinien.
Lifting logo jest najdelikatniejszym działaniem projektowym, które studio czy agencja brandingowa może zaproponować. Poza klasycznym procesem projektowym, który musi zaistnieć w każdym projekcie, powinniśmy opierać się na podobnym zamyśle znaku, budowie, czy charakterystycznych cechach, np. konkretnej literze, która jest sygnetem marki.
Rebranding to zdecydowanie najszerszy rodzaj działań, które może przeprowadzić agencja, czy zespół, składający się ze studia graficznego i np. agencji marketingowej specjalizującej się w strategii i wizerunku firm. Jeśli branding to definiowanie całej tożsamości marki, to rebranding to zdefiniowanie marki, jej przesłania, wizji, wartości na nowo. Proces ten może zmaterializować się w jakiejś konkretnej formie – na przykład logo, znaku, czy logotypu (o różnicach między tymi 3 rodzynkami napiszemy jeszcze na pewno!).
Oto najważniejsze 5 powodów, dla których warto podjąć się tego wyzwania:
1. Wasze logo nie wygląda dobrze w social mediach
Klasyczna sytuacja, z którą spotykaliśmy się już jako studio graficzne wielokrotnie. Założyłeś/łaś firmę 25 lat temu, logo zaprojektował, znajomy znajomego. Skupialiście się jako firma na rozwoju biznesu, na dbaniu o dobrą kondycję firmy, na płynności finansowej i zdobywaniu nowych pól eksploatacji. Niestety, czy stety, w którymś momencie pojawiły się social media: Facebook, Instagram, Twitter, czy WhatsApp, a Wasze logo składa się tylko z bardzo długiego napisu, którego nijak nie możecie umieścić jako zdjęcia profilowego, ponieważ było by bardzo małe i nieczytelne. Inna wersja tego ciągu wydarzeń to to, że w logo jest odręczny rysunek, który nigdy nie został zwektoryzowany (jest sens go wektoryzować?) i nie wiadomo, czy umieścić sam rysunek jako zdjęcie profilowe, czy też cały napis razem z rysunkiem, gdzie znowu będzie brakować czytelności. Albo w znaku jest zbyt dużo elementów, czy „efektów” np. cień, czy rozmycie lub nierozważnie dobrane kolory, które w małym zdjęciu profilowym także nie wyglądają korzystnie.
Firma BAT jest naszym stałym klientem i wieloletnią firmą rodzinną z tradycjami, która delikatnie wpisywała się w ten nurt. W 2017 roku zaprojektowaliśmy dla nich nowe logo i identyfikację – był to bardzo dobry moment na mocniejsze wejście w social media i początek wielu zmian wizualnych, które systematycznie zaczęli wprowadzać. Nowy znak jest czysty, prosty, nowoczesny i bez zbędnych drobnych elementów, które nie zaburzają jego czytelności w małych rozmiarach. Zmiana, z której jesteśmy bardzo dumni!
fot. materiały Studio Spectro / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
2. Chcecie dotrzeć do nowego grona odbiorców
Marka rozwinęła się na tyle, że jest już bardzo mocno kojarzona, jednak w wąskiej grupie odbiorców. Czasami zdarza się też, że „próg wejścia” jest zbyt wysoki i potencjalny klient ma wrażenie, że kampanie, estetyka marki, czy identyfikacja nie są skierowane do niego – wydaje mu się, że nie stać go na dany produkt, bądź się z nim nie identyfikuje.
Dobrym przykładem może być tutaj marka Burberry, która przez wiele lat była synonimem luksusu i dobrego smaku. W marcu 2018 roku, nowy dyrektor kreatywny, Riccardo Tisci zdecydował się na zaprezentowanie nowego znaku i printu. Świeży pattern nawiązuje do inicjałów założyciela domu mody Thomasa Burberry – litery T i B (w odcieniach beżu i złamanego oranżu) krzyżują się ze sobą tak, by kojarzyły się ze słynną kratą Burberry. Zaczęto także kreować wizerunek na bardziej przystępny dla szerszego grona odbiorców, także poprzez aktywną działalność w social mediach.
fot. materiały prasowe / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
fot. materiały prasowe / print i nowy znak Burberry / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
3. W firmie dzieje się dobrze i chcecie to zakomunikować
Jak najprościej opowiedzieć historię bez słów? Obrazem oczywiście! Jeśli firmę stać na przeprowadzenie całego procesu rebrandingu, czyli zmianę wszystkich szyldów, oznakowań na samochodach, oklejenia salonów, biur, wydrukowanie tysięcy nowych wizytówek, zamówienie długopisów, notesów, folderów, itd. to wiedz, że coś się dzieje! Innymi słowy – inwestujemy w to, jak postrzegają nas klienci, potencjalni partnerzy biznesowi i pracownicy, którzy zdają sobie sprawę, że jest to niemały wydatek, jeśli chce się przeprowadzić takie zmiany na wielu różnych przestrzeniach na raz.
Przykładem naszej pracy projektowej w tym zakresie jest marka Plandex i rebranding, który przeprowadziliśmy dla nich w 2018 roku. Poprzedni znak był nieco niepoprawnie zaprojektowany, bez żadnego głębszego przekazu estetycznego. Zaproponowaliśmy mocne, nowoczesne litery pisane minuskułą, o dynamicznym pochyleniu, które reprezentuje misję marki i najwyższą jakość oferowanych usług.
fot. materiały Studio Spectro / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
4. Zmieniliście nazwę i stare logo już do niej nie pasuje
Umówmy się – na 99% nie będzie pasować. Jeśli firma zmienia nazwę to nie da się po prostu „dopisać” nowej nazwy. Ktoś kto z rozwagą i doświadczeniem projektował poprzedni znak, całą formę dobrał do poprzedniej wielkości i ilości liter, na takiej samej zasadzie dobierał do siebie wszystkie elementy znaku. Przy projektowaniu logo bardzo ważne jest, aby wszystkie jego elementy były ze sobą w równowadze i harmonii, więc jeżeli zmieniamy nawet jeden drobny element, całość logo może się optycznie „przewrócić” i nie mieć w sobie już tego wyważenia.
Zmiana nazwy może być też pretekstem do zupełnie nowego „rozdania”, świeżego podejścia do tematu. Taką sytuację nasze studio miało przy projektowaniu znaku i identyfikacji dla Sopockiej Organizacji Turystycznej, która przechodziła zmianę nazwy ze Stowarzyszenia Turystycznego Sopot. Ponieważ poprzednie logo projektowano dosyć dawno, bardzo ucieszyliśmy się, że możemy zadbać o język wizualny tak ważniej organizacji w Sopocie. W sygnecie zawarliśmy najbardziej charakterystyczne dla turystów skojarzenia, do których dobraliśmy kojarzącą się z sopockim klimatem typografię.
fot. materiały Studio Spectro / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
5. Chcecie być bardziej konkurencyjni
Chcecie się wyróżnić? Takich klientów kochamy najbardziej. Jak powiedział kiedyś ktoś mądry:
„Wyróżnij się, albo zgiń”
Może myślisz, że to zbyt skrajne podejście? A czy myślisz o swojej konkurencji? Czy nie powstają co chwilę kolejne produkty podobne do Twojego? Czy może wręcz przeciwnie – cała Twoja konkurencja „zaspała” i nie zrobiła ze swoim wizerunkiem nic ciekawego od 15 lat? Każdy z tych momentów jest dobry na przemyślenie swojej strategii firmy i tego, co komunikujesz zdjęciem profilowym na Facebooku, jakie uczucie mają ludzie, którzy mają w rękach Waszą wizytówkę – czy jest to barwiony w masie eko papier, czy może 100% bawełniane podłoże ze zrównoważonej produkcji, a może na papeterii jest logo w holograficznej folii, które widać z 5 metrów?
Długo myślałam o marce, która zostawiłaby w mojej głowie trwały ślad zmiany logo, identyfikacji i całej komunikacji marki, i który faktycznie wyróżniałby się na rynku. Mógłby to być rebranding na przykład Formuły 1, czy szeroko komentowany (i niekoniecznie pozytywnie) Zary. I z niemałym zaskoczeniem muszę przyznać, że w ostatnim czasie był to rebranding sklepów Żabka. Zaczął się w 2017 roku i był zaplanowany jako długotrwały proces. Od nowej koncepcji, humorystycznych spotów reklamowych, po nowe logo, oznaczenia produktów sklepu, szyldów i Key Visuali. Żabka naprawdę wyróżniła się w mojej opinii na rynku i przyniosła pewien sympatyczny, niezobowiązujący styl. Za projekt nowego znaku odpowiada agencja BNA, która w niekonwencjonalny sposób podeszła do tego typu branży. Odcięto się od dosłownego wizerunku słynnego płaza, a teraz można go zobaczyć w stricte typograficznym logotypie, na który składają się litery „a” i „b”. Całą identyfikację wizualną sklepu oparto o dwa świeże odcienie zieleni, dopełnione wiosennym odcieniem żółtego i bieli. Zmiana bardzo na plus!
fot. materiały prasowe / kat. redesign logo / lifting logo / rebranding
#redesing logo #lifting logo #rebranding #zmiana logo firmy #studio graficzne warszawa
Gosia Macioch
art director & graphic designer